Köp- och leveransvillkor
Följande köpvillkor gäller för distanshandel på Happyfarmer.se.
Köpvillkor
Happyfarmer står för en ansvarsfull näthandel där trovärdigheten är viktig.
Du kan avbeställa leveransen fram till dess att den har påbörjats. Du kan göra detta genom att maila info@happyfarmer.se. Efter det att leveransen av beställningen påbörjats kan du inte avbeställa leveransen.
3.1 Rådgivning om dina varor
Om du har funderingar och vill ha ytterligare information om det du beställer, så kan du ställa din fråga via kontaktformuläret. Vi kommer att besvara så snart som möjligt via mail, eller genom telefonsamtal om det är nödvändigt.
3.2 Produkt- och prisinformation
De produktbilder som finns på happyfarmer.se är endast exempel och det är inte säkert att dessa motsvarar varans faktiska utseende. PLUSupport tar inte ansvar för eventuella felskrivningar i produktinformation och priser och förbehåller sig rätten att när som helst korrigera sådan information.
Prissättning av din beställning görs vid beställningstidpunkten. Alla priser uppdateras regelbundet. Priser anges i svenska kronor inklusive moms
Vi använder oss av 2Checkout betalsystem, enligt de villkor som 2Checkout anger vid betalningstillfället.
Avgifter och dröjsmålsränta m.m. för faktura
Kreditgivaren har rätt att ta ut ersättning för skriftlig betalningspåminnelse, kravbrev och övriga ersättningar enligt inkassolagen (1974:182) och lag (1981:739), om ersättning för inkassokostnader m.m. Kredittagaren ska även ersätta kreditgivarens kostnader och arbete m.m. för att bevaka och driva in kreditgivarens fordringar på kredittagaren för mer omfattande förhandling för biläggande av tvistefråga rörande en fordran.
Om betalning inte fullgörs i tid, ska kredittagaren betala dröjsmålsränta på förfallet belopp till dess betalning sker. Dröjsmålsränta utgår i enlighet med 6 § räntelagen (1975:635).
– 2Checkout
Efter identifiering och riskbedömning visar 2Checkout de betalningsalternativ som kan erbjudas dig. Vilket betalningsalternativ du än väljer så är 2Checkout eller någon av 2Checkouts samarbetspartners den som hanterar betalningstransaktionen medan själva köpet av varan görs direkt i butiken. Produkt- eller tjänstespecifika frågor ska därför riktas direkt till butiken.
Läs mer: Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation
6.1 Allmänt
En beställning av lagerförda varor som kommer in till Happyfarmer.se en vardag skickas normalt följande vardag.
Om din beställning ej finns i lager, får du meddelande om detta, samt om varan finns tillgänglig.
I de fall leveranstiden riskerar bli längre än normalt, kontaktar vi dig per e-post. Du har då rätt att häva köpet utan kostnad om du inte accepterar föreslagen leveranstid. Leverans kan endast ske till adresser i Sverige.
6.2 Leveransalternativ och kostnader
Frakt för varor debiteras kunden. Normalt så hämtar vi den billigaste frakten för just den ordern.
6.3 Leveransförseningar
Happyfarmer meddelar dig om eventuella leveransförseningar via telefonsamtal eller e-post och ny leveranstid bestäms. Vår skyldighet att informera om leveransförseningar är uppfyllt om vi kontaktat dig på de kontaktuppgifter du senast registrerat i vår e-handelstjänst. Du ansvarar för att de adress- och telefonuppgifter som är registrerade är korrekta och uppdaterade. Du har rätt att häva köpet utan kostnad om du inte accepterar ny föreslagen leveranstid.
6.4 Transportrisken
Happyfarmer står för transportrisken, d.v.s. risken att varan skadas eller kommer bort under transport till den angivna leveransadressen. Skadad vara ska returneras. Du som kund står för transportrisken vid eventuell retur.
Vid hävning av köp/reklamation har du rätt att få tillbaka pengarna inom trettio dagar från det att Happyfarmer tagit emot meddelandet. Du kommer att få pengarna tillbaka genom samma betalningsmetod som du använde vid betalningen.
För varor har du ångerrätt enligt Distansavtalslagen. Ångerrätten innebär att varor kan bytas eller återköpas inom fjorton dagar räknat ifrån den dagen då varan mottagits. Var dock uppmärksam på att om du hanterar varan i större utsträckning än vad som varit nödvändigt kan du bli skyldig att ersätta Happyfarmer för en eventuell värdeminskning om du väljer att ångra köpet.
Om du som kund vill åberopa din ångerrätt ska du meddela oss detta inom 14 dagar från det att du mottagit produkten. Kontakta oss alternativt använd Konsumentverkets standarsformulär för ångerrätt. Du ska skicka returen per post. Kontakta då alltid oss via kontaktformulär före retur.
Om du utnyttjar din ångerrätt kommer Happyfarmer att återbetala din betalning inom 14 dagar från det vi mottog ditt meddelande om ånger. Vi kan dock hålla inne betalningen till dess att vi mottagit varorna i retur.
Du betalar själv returfrakten. För återbetalning – ange ditt postgiro-, bankgiro-, personkonto- eller bankkontonummer.
Levererade beställningar ligger kvar två veckor på Postens utlämningsställe. Observera att du måste hämta ut din beställning även om du vill använda din ångerrätt enligt punkten 8, det räcker inte att bara låta paketet ligga kvar.
Om en vara avviker från den beskrivning av varan som Happyfarmer har givit, kan varan reklameras. Endast ursprungliga fel omfattas av reklamationsrätten, reklamationsrätten omfattar t ex inte fel orsakade av normalt slitage. Reklamation till Happyfarmer ska göras inom skälig tid efter det att felet upptäckts, (skälig tid anses alltid vara två månader). Happyfarmer förbehåller sig rätten att i första hand avhjälpa felet, i andra hand omleverans av varan och i sista hand återköp. Eventuell återbetalning vid reklamation kommer att ske utan onödigt dröjsmål så snart en reklamation är godkänd.
Om din leverans är felaktig, skadad eller ofullständig ska du genast göra en reklamation via kontaktformulär på Happyfarmer.
Happyfarmer följer Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer och svensk lag vid en eventuell tvist. För frågor kring innebörden av ovanstående eller tillvägagångssätt vid ångerrätt, reklamationer, transportskador eller annat, kontakta oss via vår hemsida.
Happyfarmer använder krypteringstekniken SSL (Secure Socket Layer) för att kryptera personlig information, adress och kontokortsnummer. Med SSL kan information sändas säkert på Internet och ingen obehörig kan läsa informationen.
Happyfarmer behandlar personuppgifter i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR).
Happyfarmer kan närsomhelst ändra villkoren i dessa allmänna villkor. De villkor som gäller vid köptillfället ska tillämpas på köpet.
Happyfarmer är inte ansvarig för försenad prestation orsakad av omständighet utanför vår rimliga kontroll och är i så fall berättigad till tilläggstid för uppfyllelse av sina åtaganden. Exempel på omständighet är – utan att utgöra fullständig förteckning – strejk, terroristdåd, krig, leverantörs-, transport- eller produktionsstörningar, valutakursförändringar, myndighetsåtgärd, lagstiftning eller naturkatastrof.
Om sådan omständighet varar mer än två månader, äger vardera parten rätt att säga upp avtalet utan den andra har rätt att erhålla eller skyldighet att utge ersättning.
Vårt kontaktformulär innebär att du kan framföra dina åsikter eller framföra frågor med begäran om information. Vi besvarar dig så snart som möjligt